logo ytat
facebook    logo ins

Triennale Tkaniny

Międzynarodowe Triennale Tkaniny swoją genezą sięga lat 60-tych, kiedy to tkanina artystyczna pełniąca dotychczas funkcje dekoracyjną, przełamując konwencjonalne techniki tkackie, staje się samodzielną dziedziną sztuki. Przeszła ona ewolucję od płaskiej formy gobelinu do przestrzennych, wieloplanowych kompozycji tkackich, wykorzystując obok surowców tradycyjnych także obce tkaninie materiały takie, jak: tworzywa sztuczne, drewno, metal, papier a ostatnio również tzw. surowce ekologiczne.

W 1972 r., z inicjatywy łódzkiego środowiska artystów – plastyków wspieranej przez ówczesnego dyrektora Muzeum Krystynę Kondratiukową, zorganizowano Ogólnopolskie Triennale Tkaniny Przemysłowej i Unikatowej, które już w 1975 r. stało się imprezą międzynarodowa, a miejscem jego ekspozycji – sale wystawowe Centralnego Muzeum Włókiennictwa (obecnie ok. 9700 m2). W 1988 r. przyjęto obowiązujące do dziś główne kryterium pracy — powinny być one wykonane z surowców włókienniczych lub operować techniką przeplotu.

Przygotowaniem i organizacją Międzynarodowego Triennale Tkaniny zajmuje się Biuro Organizacyjne kierowane przez Radę Programową, która dokonuje również wyboru artystów polskich. Uczestników zagranicznych zgłaszają konsultanci z poszczególnych krajów, którymi są: krytycy sztuki, kuratorzy muzeów, redaktorzy czasopism artystycznych, przedstawiciele związków twórczych i odpowiednich ministerstw.

Triennale jest wystawą i zarazem konkursem. Międzynarodowe jury za najlepsze artystycznie i najbardziej nowatorskie prace przyznaje medale: 1 złoty, 2 srebrne, 3 brązowe. Odrębny medal przyznawany jest przez Centralne Muzeum Włókiennictwa.

W ponad 40 – letniej historii Triennale udział wzięło około 1780 uczestników artystów z 79 krajów. Są to: Argentyna, Armenia, Australia, Austria, Belgia, Białoruś, Boliwia, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Bułgaria, Burkina Faso, Chile, Chiny, Chorwacja, Cypr, Czechosłowacja, Czechy, Dania, Ekwador, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Hong Kong, Indie, Indonezja, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Jugosławia, Kanada, Kazachstan, Kenia, Kirgistan, Kolumbia, Korea Południowa, Kostaryka, Kuba, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Madagaskar, Maroko, Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, NRD, Peru, Polska, Portoryko, Portugalia, RFN, Rosja, RPA, Rumunia, Serbia, Serbia i Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Tajwan, Turcja, Ukraina, Urugwaj, USA, Wenezuela, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, ZSRR.

W ciągu 25 lat swego istnienia łódzkie Triennale wyrosło na jedną z najpoważniejszych, obok nieistniejących już: Międzynarodowego Konkursu Tkaniny w Kyoto i Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie, specjalistycznych wystaw artystycznych, będąc konfrontacja osiągnięć artystów tkaczy z całego świata.

Wystawie głównej towarzyszy wiele wystaw i imprez, które odbywają się w ciągu roku kalendarzowym triennale na terenie całej Polski ale i poza jej granicami. Wiele z nich jest cyklicznych, tak jak: Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Międzynarodowa Wystawa Tkaniny Młodych (wszystkie w CMW), Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni czy Międzynarodowy Plener Artystyczny w Bolestraszycach. Ważnym wydarzeniem na mapie tkactwa artystycznego był nieistniejący już Międzynarodowy Festiwal Tkaniny Artystycznej w Krakowie.

Opracowała: Jolanta Piwońska