facebook 

Jury

choczaj lidia

Lidia Choczaj

Artystka, nauczyciel akademicki. W 1994 roku obroniła dyplom w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). Od 1996 roku jest zatrudniona w macierzystej uczelni. W 2002 roku uzyskała kwalifikacje adiunkta I stopnia, w 2009 roku – stopień naukowy doktora habilitowanego. Profesor nadzwyczajny Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W okresie od 2009 do 2019 roku pełniła funkcję Kierownika Katedry Tkaniny na Wydziale Tkaniny i Ubioru. Od 2024 jest dyrektorem Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz na Wydziale Sztuk Projektowych. Prowadzi Pracownię Tkaniny Eksperymentalnej w Instytucie Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz. Uprawia twórczość w zakresie tkaniny artystycznej. Brała udział w ponad 80 wystawach w kraju i za granicą (m.in. w USA, Japonii, Francji, Belgii, Czechach, we Włoszech). Laureatka nagród i wyróżnień, m.in. w 1994 roku otrzymała stypendium w USA przyznane przez fundację The Soros Foundation for Contemporary Art, w 2001 roku – Nagrodę Związku Polskich Artystów Plastyków „Polska Sztuka Użytkowa” na X Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, w 2006 roku – Nagrodę łódzkiego oddziału Polskiej Akademii Nauk za osiągnięcia artystyczne, w 2013 roku – Srebrny Medal na XIV Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi. W 2023 – Brązowy medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Jej prace znajdują się w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

choczaj lidia

Tomasz Dróżdż

Rocznik 1985. Projektant tkanin żakardowych oraz drukowanych dla branży home i fashion. Jego przemysłowe projekty tkanin i wzory tkanin drukowanych znalazły się w wielu kolekcjach krajowych marek. Wykładowca akademicki, tekstylny pasjonat. Pracę doktorską z "żakardu" obronił na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2019). Jest absolwentem Wzornictwa Tekstyliów na Politechnice Łódzkiej ze specjalizacją: Architektura Tekstyliów. Ukończył na tej uczelni także studia podyplomowe z Analizy i Dokumentacji Zabytków Tekstyliów. Jego tkaniny żakardowe łączą holistyczne podejście do projektowania tego medium, od wzoru, splotów i struktur po obsługę krosien i programów przemysłowych. Uczestnik oraz laureat wielu wystaw i konkursów w kraju i zagranicą. Miedzy innymi: finalista Make Me w ramach Łódź Design Festiwal, ZEITGEIST Polish Design Crafting a Future w ramach Dutch Design Week, wyróżnienie tkaniny żakardowej "Perła" w ramach Młodzi na Start powered by ELLE Decoration, Pola the Exhibition of Polish Contemporary Textile Art and Batik in Jakarta, Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, 13 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej czy cykl wystaw w ramach Roots of European Design Exhibition.

choczaj lidia

Zuzanna Wójcik

Projektantka tkanin oraz dzianin. Absolwentka The Swedish School of Textiles w Borås, projektowania tkanin na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Katedry Mody na wydziale Wzornictwa Warszawskiej ASP. Doświadczenie zawodowe zdobywała w TextielLab w Tilburgu, Instytucie Włókiennictwa w Łodzi i w studio JW Anderson w Londynie. Pracuje w start-upie opracowującym funkcjonalną, wspierającą odzież dla kobiet w ciąży, gdzie zajmuje się Product Developmentem. Od 2024 roku prowadzi zajęcia z projektowania tekstyliów w School of Form w Warszawie. Za swoje działania artystyczno-projektowe otrzymała wiele wyróżnień, w tym stypendia od sztokholmskiej marki Bemz i Lottozero-textile laboratories w Prato, a także nagrodę im. prof. Andrzeja Jana Wróblewskiego oraz od magazunu Vogue Polska za dyplom z projektowania mody. Była finalistką Dorothy Waxman International Textile Design Prize oraz konkursu Make Me! na Łódź Design Festival. Zdobyła również nagrody główne w konkursach Best in Design (Czechy) i YTAT Young Textile Art Triennial w Łodzi. Jej projekty prezentowane były na targach i wystawach w Mediolanie, Eindhoven, Bratysławie, Budapeszcie, Londynie, Brukseli, Helsingborgu, Zlinie, Brnie, Cieszynie, Łodzi i Warszawie. Tworzy zarówno tkaniny artystyczne, jak i współpracuje z fabrykami przy projektowaniu i developmencie tekstyliów produkowanych przemysłowo. Fascynuje ją zagadnienie postrzegania haptycznego tkanin. Bada możliwości technik żakardowych w tworzeniu zróżnicowanych i wyraźnych tekstur. Programując skomplikowane sploty tkackie uzyskuje harmonijne kompozycje oraz kontrastowe zestawienia kolorów i struktur.